[ad_1]

ام جی ۵ اسکورپیو خودرویی با صفر ستاره ایمنی است که اخیراً فرصت رانندگی با آن فراهم شده و آنچه می‌خوانید ماحصل همین تجربه است.

برای بسیاری از افراد خارج از چین ام جی ۵ یک استیشن برقی است اما این محصول در اروپا در واقع به عنوان نسخه ریبج شده رووی Ei5 عرضه می‌شود. ام جی ۵ واقعی یک سدان کامپکت است که در چین و برخی کشورهای دیگر همچون استرالیا محصولی شناخته شده محسوب می‌شود. محصول ام جی توسط انکپ استرالیا تست شده و هیچ ستاره ایمنی به دست نیاورده است؛ اما راندن این خودرو چه حسی دارد؟

نسل فعلی ام جی ۵ در واقع دومین نسل آن پس از تولید یک هاچبک با ابعاد مشابه گلف است که طراحی شبیه تویوتا آوریس داشت. نسل اول ۵ در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و اصلاً عملکرد خوبی در بازار نداشت و چهار سال بعد هم با بازار وداع کرد. نسخه‌های اروپایی و چینی ام جی ۵ قرابت زیادی به یکدیگر دارند و ما نیز به دنبال بررسی آن هستیم. سایک موتور چین تا سال ۲۰۲۰ کار روی ایجاد تمایز بیشتر بین برندهای رووی و ام جی در بازار چین را شروع کرد و به همین خاطر برند ام جی به عنوان تولید کننده محصولات اسپرت شناخته شد. یکی از اولین خودروهایی که از همین مزیت بهره برد همین ام جی ۵ است که بنا به گفته یکی از مدیران طراحی سایک برای افراد جوانی طراحی شده که بودجه زیادی ندارند اما می‌خواهند سلیقه خود را نشان دهند.

در طراحی این خودرو شاهد جلوپنجره‌ای جدید با لوگوی بزرگ ام جی و سومین نسل زبان طراحی این برند هستیم. خطوط قوی در کناره‌ها با زوایای عضلانی همراه شده و بخش عقب خودرو بیشتر حس و حال یک خودروی کوپه را نشان می‌دهد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده‌اند ام جی ۵ بسیار جذاب‌تر از رووی i5 باشد. نکته عجیب اینکه دو نسخه از ام جی ۵ در بازار چین عرضه می‌شوند که مدل تست شده از نوع اسکورپیو است که سال ۲۰۲۲ معرفی شد. این خودرو از جلوپنجره گیراتر بهره می‌برد و طول آن با افزایش ۲۰ میلی‌متری به ۴۶۹۵ میلی‌متر رسیده است. البته فاصله بین محوری بدون تغییر به ۲۶۸۰ میلی‌متر می‌رسد. اسپویلر و دیفیوزر عقب به همراه چهار خروجی اگزوز جزو دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد ام جی ۵ اسکورپیو هستند.

بزرگ‌ترین سورپرایز این خودرو به کابین آن مربوط می‌شود. در مدل اسکورپیو از متریالی استفاده شده که احتمالاً بهترین کیفیت را بین ام جی های بازار چین دارد. تفاوت‌های زیادی بین کابین مدل اسکورپیو و نسخه عادی ام جی ۵ وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگرها خواهند بود. اگرچه نسخه‌های فول ام جی ۵ عادی هم از دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی استفاده می‌کنند اما همانند اسکورپیو به یکدیگر چسبیده نشده‌اند. داشبورد هم تغییر کرده و کنسول مرکزی مدل اسکورپیو به داشبورد متصل شده است. از نظر فضای سر و پا مشکلی در بخش عقب وجود ندارد و با توجه به قیمت خودرو شاهد تجهیزات زیادی هستیم هرچند برخی کاهش هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است. برای مثال در عقب خبری از استراحت گاه دست تاشو نیست و صندلی‌ها نیز خم نمی‌شوند. فضای بار ۴۰۱ لیتری آن نیز معمولی خواهد بود.

اگرچه ام جی ۵ اولین بار در سال ۲۰۲۰ عرضه شد اما پلتفرمی قدیمی آن یکی از عوامل ناکامی محض در تست‌های تصادف بوده است. این خودرو از پلتفرم PATAC K جنرال موتورز استفاده می‌کند که ریشه‌اش به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد. جنرال موتورز و سایک به لطف جوینت ونچر خود روابط نزدیکی دارند و ام جی نیز از این مزیت استفاده می‌کند. در واقع ام جی ۵ بر اساس دومین نسل بیوک اکسل جی تی سال ۲۰۱۵ شکل گرفته است. نسخه اسکورپیو فقط با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۷۸ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتون متر می‌رسد و باعث صفر تا صد کیلومتر در ساعت ۶.۹ ثانیه‌ای می‌شود. دو حالت رانندگی استاندارد و سوپر اسپرت وجود دارد که دومی باعث خشک‌تر شدن فنرها و تغییر وضعیت تعویض دنده‌ها می‌شود. فرمان در این حالت تیز شده و اگرچه سنگینی زیادی ندارد اما بازخورد قابل قبولی را ارائه می‌کند.

در نهایت باید گفت ام جی ۵ اسکورپیو به اندازه پولی که پرداخت می‌کنید در خدمت شماست نه بیشتر! اگرچه این خودرو هرگز نخواهد توانست ۵ ستاره ایمنی کسب کند اما قطعاً این برند می‌توانست عملکرد بهتری در تست‌ها داشته باشد. البته زیرساخت قدیمی همواره نقاط ضعف خود را نشان می‌دهد.

قدرت و حس سواری ۶ از ۱۰
فضای کابین و سرنشین ۷ از ۱۰
تکنولوژی و رابط کاربری ۵ از ۱۰
ارزش در برابر مبلغ پرداختی ۶ از ۱۰
نقطه قوت ظاهر کاملاً اسپرت
نقطه‌ضعف ایمنی بسیار ضعیف

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵

از مجموع ۶ رای



[ad_2]

Source link