[ad_1]

طی آزمایش توانایی‌های سایبرتراک در برابر دو رقیب اصلی، واقعیت‌هایی مشخص شد که با برخی ادعاهای تسلا در تناقض است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

تاکنون لفاظی‌های اغراق‌آمیز زیادی در مورد تسلا سایبرتراک شنیده‌ایم و ایلان ماسک دسترسی به این پیکاپ را صرفاً برای تعدادی از اینفلوئنسرهای موردنظر خود فراهم کرده است. بااین‌حال، حالا سایبرتراک به دست خریداران رسیده و امکان آزمایش آن برای رسانه‌های معتبر خودرویی فراهم شده است. این دقیقاً همان کاری است که موتورترند انجام داده و پیکاپ تسلا را در برابر دو رقیب مستقیم خود یعنی فورد F150 لایتنینگ و ریویان R1T قرار داده است.

سایبرتراک آزمایشی ما در این رقابت یک نمونهٔ دو موتوره با قیمت ۸۲,۳۳۵ دلار است که با ارتقاءهای سری فونداسیون قیمت آن به ۱۰۲,۲۳۵ دلار رسیده است. در مقابل این پیکاپ، ریویان R1T دو موتوره با پکیج باطری مکس، پکیج سفارشی پرفورمنس و قیمت کلی ۱۰۲,۸۵۰ دلار قرار گرفته است. F150 لایتنینگ هم از تیپ پلاتینوم با قیمت آزمایشی ۹۴,۱۳۵ دلار است. ما چهار روز را صرف آزمایش کامل این خودروها از جنبه‌های مختلفی مثل یدک کشی و رانندگی در ترافیک کردیم تا بهترین پیکاپ الکتریکی بازار را مشخص کنیم.

پرفورمنس

تسلا برای شتاب سایبرتراک بیشتر روی نسخهٔ سه موتورهٔ سایبربیست مانور داده است و نسخهٔ میانی دو موتوره با شتاب ۳.۸ ثانیه بین ریویان با ۳.۳ ثانیه و فورد با ۴.۱ ثانیه قرار می‌گیرد. همین موضوع در مورد زمان مسافت ۴۰۰ متر هم با ۱۲.۱ ثانیه برای ریویان، ۱۲.۴ ثانیه برای تسلا و ۱۲.۸ ثانیه برای فورد صدق می‌کند. در توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فورد و ریویان هردو مسافت ۳۷.۵ متر را ثبت می‌کنند اما لنت‌های F150 پس از یک توقف شدید دود می‌کنند و مسافت توقف حدود ۲ متر بیشتر می‌شود. تسلا هرچند با مسافت توقف ۳۸.۴ متری، از دو رقیب خود فاصله دارد اما این رقم در ترمز گیری‌های بعدی ثابت خواهد بود و کنترل بدنه هم عالی است.

برد و شارژ

هر سه پیکاپ روی کاغذ بردی بیش از ۴۸۰ کیلومتر را اعلام کرده‌اند اما ریویان با باطری بزرگ ۱۴۱ کیلووات ساعتی، ۱۳۰ کیلومتر برد بیشتری نسبت به فورد دارد. این برتری اما در دنیای واقعی تقریباً به نصف کاهش پیدا می‌کند جایی که R1T در آزمایش جاده‌ای با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برد ۴۲۵ کیلومتری را ثبت کرد درحالی‌که این رقم برای تسلا و فورد به ترتیب ۳۶۰ و ۳۵۷ کیلومتر بود. برای شارژ، هرچند سایبرتراک از مزیت شبکهٔ گستردهٔ سوپرشارژرهای تسلا بهره می‌برد اما این برتری در حال کمرنگ شدن است زیرا حالا فورد و ریویان هم می‌توانند با استفاده از آداپتور به اکثر سوپرشارژرها متصل شوند.

یدک کشی

روی کاغذ، تسلا و ریویان ظرفیت یدک کشی ۵ تن را دارند درحالی‌که این رقم برای فورد ۳۸۵۰ کیلوگرم است. برای آزمایش، ما یک تریلر ۹۸۵ کیلوگرمی را به هر پیکاپ متصل کردیم و مسیری ۱۸۰ کیلومتری متشکل از ۶۵ درصد مسیر بزرگراهی و ۳۵ درصد جاده‌های روستایی با میانگین سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت طی کردیم. در این آزمایش، برد دنیای واقعی در فورد و تسلا حدود یک‌سوم و در ریویان یک‌چهارم کاهش پیدا کرد. هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، تریلرها تکان‌ها و ضربه‌های زیادی را به تسلا و فورد وارد می‌کردند درحالی‌که ریویان اصلاً احساس آشفتگی نداشت. بااین‌حال، تسلا به لطف سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، به‌راحتی می‌توانست با تریلر دنده‌عقب حرکت کند و آن را دقیقاً در همان‌جایی که می‌خواستیم قرار دهد.

آفرود

سایبرتراک پیش از عرضه به‌عنوان خودرویی برای رفتن به هرجایی و حتی مریخ توصیف می‌شد و لاستیک‌های گودیر رانگلر تریتوری RT آن تلاش می‌کنند این موضوع را نشان دهند اما در آزمایش واقعی مشخص شد که این لاستیک‌ها به‌سرعت در خاک فرو می‌روند و به‌اندازهٔ رقبا چسبندگی ندارند؛ بنابراین، کسانی که می‌خواهند با سایبرتراک به آفرود بروند، باید بودجه‌ای را برای تعویض لاستیک‌ها کنار بگذارند و انتظار کاهش چسبندگی روی جاده و افزایش مصرف انرژی را داشته باشند. همچنین در یکی از قسمت‌های چالش‌برانگیز مسیر، تسلا بدون قفل دیفرانسیل (ظاهر نصب شده اما هنوز فعال نیست)، بیشترین تلاش را برای عبور داشت. در اینجا هرچند چرخ‌های فورد از زمین جدا می‌شدند اما قفل دیفرانسیل عقب از گیر کردن پیکاپ جلوگیری می‌کرد و انعطاف بالای تعلیق ریویان هم چرخ‌های R1T را روی زمین نگه می‌داشت.

رانندگی

با گذراندن بیش از یک سال پشت فرمان F150 لایتنینگ، میدانیم که چقدر راحت می‌توان به آن عادت کرد. این پیکاپ ظاهر و احساسی معمولی دارد درحالی‌که دیگر پیکاپ‌های الکتریکی به دنبال برهم زدن سنت‌ها و کلیشه‌ها هستند که این یعنی خریداران باید خود را برای چیزی متفاوت آماده کنند. در تسلا، زمانی که با پاشیدن آب گل‌آلود شیشهٔ جلو کاملاً پوشیده شود، یادگیری فرایند دومرحله‌ای برای روشن کردن تک برف‌پاک‌کن عظیم سایبرتراک وحشتناک خواهد بود. علاوه بر این، دید رو به بیرون این پیکاپ هم بسیار ضعیف است و ستون‌های A هنگام پیچیدن کاملاً مانع دید راننده می‌شوند. ریویان هم با فقدان قابلیت حرکت دوباره پس توقف در کروز کنترل و نبود دستیار حفظ حرکت میان خطوط، پیکاپ بدون ایرادی نیست.

نتیجه‌گیری

هرکدام از این پیکاپ‌ها مشکلات خاص خود را دارند. فورد برای دارندگان پیکاپ‌های درون‌سوز کاملاً آشنا خواهد بود اما با مشکل برد محدود دست‌وپنجه نرم می‌کند. ریویان به رابط کاربری بهتری برای نمایشگر خود نیاز دارد و اتاق بار آن نسبت به رقبا بسیار کوچک‌تر است. در سایبرتراک هم همه‌چیز متفاوت است که این گاهی عجیب یا حتی خطرناک خواهد بود. با این اوصاف، ما از جهش تکنولوژیکی تسلا (معماری الکتریکی ۴۸ ولتی، سیستم فرمان با سیم، بدنهٔ ضدگلوله و…) آن‌قدر شگفت‌زده شدیم که بتوانیم آن را در جایگاهی بالاتر از پیکاپ الکتریکی فورد قرار دهیم اما عملکرد ضعیف سایبرتراک در یدک کشی و آفرود و فرم عجیبی که کاملاً روی کارایی آن تأثیر می‌گذارد، پیکاپ تسلا در جایگاه دوم پس از ریویان شیک، لوکس و سریع قرار داد.

مقام سوم: فورد F150 لایتنینگ

نقاط مثبت: احساس آشنا و راحت، صندوق جلو و اتاق بار بزرگ، بهره‌مندی از شبکهٔ سوپرشارژرهای تسلا

نقاط منفی: تکنولوژی پایین‌تر، محدودیت‌های سیستم تعلیق فولادی، شعاع حرکتی کمتر از رقبا

چکیده: بهترین انتخاب برای کسانی که معمولاً به گوشی هوشمند، کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند ناسزا میگویند

مقام دوم: تسلا سایبرتراک

نقاط مثبت: فرمان گیری چرخ‌های عقب، تکنولوژی‌های نوآورانه، شارژ راحت و بدون دردسر

نقاط منفی: دید ضعیف، عملکرد ضعیف لاستیک‌های آفرودی، برخی کنترل‌های خطرناک مثل برف‌پاک‌کن

چکیده: پیکاپ الکتریکی مناسبی برای علاقه‌مندان به تکنولوژی که بیشتر از ماجراجویی به دنبال توجه هستند

مقام اول: ریویان R1T

نقاط مثبت: پرفورمنس و برد چشمگیر، توانایی‌های آفرود مناسب، ثبات و پایداری عالی هنگام یدک کشی

نقاط منفی: کروز کنترل ابتدایی، اتاق بار کوچک، آپشن‌های گران‌قیمت

چکیده: ترکیبی درست از طراحی متمایز و نوآوری که راننده را به ماجراجویی تشویق می‌کند

مقایسه مشخصات فنی

فورد F150 لایتنینگ ریویان R1T تسلا سایبرتراک
قوای محرکه الکتریکی دو موتوره الکتریکی دو موتوره الکتریکی سه موتوره
قدرت (اسب بخار) ۵۸۰ ۶۶۵ ۵۹۳
گشتاور (نیوتن متر) ۱۰۵۰ ۱۱۲۵ ۷۱۰
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۳,۶۹۵ ۳,۴۴۹ ۳,۶۳۵
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۵,۹۱۰ / ۲,۰۳۲ / ۱,۸۶۲ ۵,۵۱۴ / ۲,۰۷۷ / ۱,۸۴۱ ۵,۶۸۲ / ۲,۰۳۲ / ۱,۷۴۰
فاصله از زمین (میلی‌متر) ۲۱۳ ۲۰۰ تا ۳۷۸ ۲۰۰ تا ۴۰۶
زاویه حمله / فرار (درجه) ۲۴.۴ / ۲۳.۶ ۳۵.۵ / ۳۰.۰ ۳۶.۶ / ۲۷.۶
وزن خالص (کیلوگرم) ۳۱۰۷ ۳۱۱۹ ۳۰۲۱
حجم صندوق جلو (لیتر) ۴۰۰ ۳۱۵ ۲۰۰
ظرفیت بار (کیلوگرم) ۷۴۵ ۸۰۰ ۱۱۳۵
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۳۸۵۰ ۵۰۰۰ ۵۰۰۰
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۱ ۳.۴ ۳.۸
مسافت ۴۰۰ متر ۱۲.۸ ۱۲.۱ ۱۲.۴
توقف از ۹۶ کیلومتر (متر) ۳۷.۵ ۳۷.۵ ۳۸.۴
شتاب جانبی (جی) ۰.۷۷ ۰.۸۴ ۰.۷۶
تایم پیست Figure 8 (ثانیه) ۲۶.۸ ۲۵.۹ ۲۷.۳
باطری (کیلووات ساعت) ۱۳۱ ۱۴۱ ۱۲۳
برد اعلامی (کیلومتر) ۴۸۲ ۶۱۱ ۵۱۲
برد آزمایشی (کیلومتر) ۳۵۷ ۴۲۵ ۳۶۰
قیمت پایه (دلار) ۹۳,۹۹۰ ۷۱,۷۰۰ ۱۰۲,۲۳۵
قیمت تست‌شده (دلار) ۹۴,۱۳۵ ۱۰۲,۸۵۰ ۱۰۲,۲۳۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای



[ad_2]

Source link

امتیاز دهید post
‫0/5 ‫(0 نظر)