[ad_1]

در این مقاله مزایا و معایب سهند پارس خودرو را برای افرادی که قصد خرید آن را دارند شرح می‌دهیم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

شرکت سایپا پس از پایان تولید پراید به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات خود روش مشابهی را با ادامه عرضه خانواده تیبا در پیش گرفت. با افزایش قیمت خودرو در سال‌های اخیر، تیبا، ساینا و کوییک جزو ارزان‌ترین خودروهای بازار هستند و افرادی که علاقه‌ای به خودروهای کارکرده و دست‌دوم ندارند مجبور به انتخاب این خودروها هستند. سایپا از این فرصت نهایت استفاده را کرده و بر اساس پلتفرم و قوای محرکه قدیمی تیبا که در واقع نسخه ارتقا یافته از پراید است خودروی جدیدی به نام سهند را معرفی کرده است.

همچنین بخوانید:

سدان سهند در واقع نسخه‌ای فیس لیفت از سایناست که خود ساینا هم فیس لیفت تیبا صندوقدار به شمار می‌رود! در حقیقت فقط در کشورمان می‌توانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم و البته باید اعتراف کرد اکثر خریداران نیز ناچار به انتخاب چنین محصولاتی هستند. به‌هرحال طیف وسیعی از مردم کشور به دنبال خرید خودرویی ارزان‌قیمت‌تر هستند و به همین خاطر می‌خواهیم مزایا و معایب سهند پارس خودرو را خدمت شما عزیزان شرح دهیم.

مزایا و معایب سهند پارس خودرو

نقاط قوت

طراحی ظاهری

طراحان سایپا پس از چندین سال آزمون و خطا و معرفی تیبا و ساینا نهایتاً به طراحی سهند رسیده‌اند. اگرچه این خودرو در مجموع طراحی جذاب‌تری نسبت به دو خودروی ذکر شده دارد اما با مقایسه سهند و محصولات روز جهانی می‌توانیم فاصله بسیار زیاد سایپا با برندهای تراز اول را مشاهده کنیم. صرف‌نظر از این موضوع، سهند در نمای جلو طراحی قابل قبولی دارد که بسیار بهتر از ساینا خواهد بود. چراغ‌های کشیده به همراه جلوپنجره جدید نمای زیبایی را ایجاد کرده‌اند و کاپوت نیز طراحی نسبتاً خوبی دارد. البته سپر و به ویژه تریم پلاستیکی اطراف مه شکن‌ها می‌توانست بهتر طراحی شود.

مشکل سهند نیز همانند ساینا به نمای جانبی مربوط می‌شود جایی که طراحان نتوانسته‌اند ریشه‌های تیبایی خودرو به ویژه در خط سقف و ستون پشتی را پنهان کنند؛ اما نمای عقب این خودرو طراحی به‌روزتری نسبت به ساینا دارد و چراغ‌های آن هماهنگی مناسبی با صندوق نشان می‌دهند هرچند طراحی سپر ساده از کار درآمده و در این بخش طراحان می‌توانستند خلاقیت بیشتری داشته باشند.

طراحی داخلی

درباره کیفیت متریال بکار رفته در کابین سهند صحبت خواهیم کرد و نقطه قوت کابین از نظر ما تنها به طراحی آن مربوط می‌شود. سایپا تلاش داشته با رنگ آمیزی متفاوت حس و حال جدیدی را به کابین خودرو تزریق کند هرچند کلیت کار همچنان ما را به یاد ساینا می‌اندازد. ورودی‌های هوای جدید و نمایشگر داشبورد جزو ویژگی‌های مثبت خودرو هستند اما باقی بخش‌ها همچون فرمان و پانل سیستم تهویه مطبوع از ساینا گرفته شده‌اند. فضای کابین نیز کاملاً مشابه سایناست و پاسخگوی نیازهای یک خانواده چهار نفره خواهد بود.

هزینه‌های نگهداری پایین

یکی دیگر از مزایا و معایب سهند پارس خودرو به هزینه‌های نگهداری پایین‌تر آن در مقایسه با خودروهای دیگر مربوط می‌شود. به دلیل استفاده از قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، قطعات این خودرو قیمت پایین‌تری نسبت به خودروهای کارکرده هم قیمت همچون انواع پژو دارند و این موضوع می‌تواند یکی از مزیت‌ها و نقاط قوت سهند باشد. البته در بخش نقاط ضعف به مشکلات کیفیتی این خودرو نیز اشاره خواهیم داشت. همچنین از نظر قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز شاید در ابتدای عرضه برخی کمبودها به ویژه در بخش بدنه و تزئینات کابین وجود داشته باشد اما با توجه به قوای محرکه مشترک با تیبا و ساینا، از نظر تأمین قطعات یدکی مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

همچنین بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات تیبا، کوییک و ساینا

بازار خرید و فروش

سهند هنوز به‌صورت انبوه تولید نشده و در بازار حضور ندارد اما با توجه به وضعیت خودروهایی همچون ساینا و تیبا می‌توان انتظار داشت این خودرو نیز بازار خرید و فروش مناسب‌تری داشته باشد چراکه به خاطر قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازار افراد بیشتری جذب آن خواهند شد. همچنین رانندگانی که در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند شاید سهند را انتخاب کنند که این موضوع نیز می‌تواند روی بازار آن تأثیر مثبت داشته باشد. البته نیمه‌خالی لیوان هم قیمت بالاتر این خودرو نسبت به تیبا و سایناست که شاید به همین خاطر برخی افراد ترجیح دهند همان تیبا و ساینا را با قیمت پایین‌تر تهیه نمایند.

تجهیزات قابل‌قبول

سهند به عنوان یک محصول اقتصادی از تجهیزات رفاهی قابل قبولی سود می‌برد. این خودرو قرار است در دو تیپ موسوم به S و G عرضه شود که مدل دوم به عنوان نسخه فول از تجهیزات بیشتری برخوردار خواهد بود. از جمله امکانات مدل فول این خودرو می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، سیستم‌های کمکی کنترل کشش، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، اتولایت، سیستم پایش فشار تایر، مولتی‌مدیا با مانیتور ۷ اینچی، سانروف، سنسور پارک عقب و… اشاره کرد.

نقاط ضعف

ایمنی ضعیف

در دومین بخش از بررسی مزایا و معایب سهند پارس خودرو به نقاط ضعف این خودرو می‌رسیم. یکی از اصلی‌ترین مشکلات خودروهای قدیمی داخلی که در تیبا و ساینا نیز وجود دارد ایمنی ضعیف آن‌هاست و همین موضوع درباره سهند نیز صدق می‌کند. این خودرو از پلتفرمی قدیمی استفاده می‌کند و طبیعی است که در برابر نیروهای وارده ناشی از تصادفات ایمنی کافی را نخواهد داشت.

کیفیت پایین قطعات

سهند هم در بخش تزئینات بدنه و هم در بخش قوای محرکه و متریال کابین امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد. با بررسی کابین این خودرو شاهد استفاده از پلاستیک‌های خشک در سراسر آن خواهید بود. این قطعات خراش پذیر علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند کیفیت پایینی نیز دارند. وضعیت قوای محرکه نیز همین‌گونه است و نباید انتظار بالایی از کیفیت قطعات آن داشته باشید.

ضعف قوای محرکه

سهند از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری  M15i خانواده تیبا، کوییک و ساینا استفاده می‌کند. این پیشرانه که اخیراً با برخی تغییرات ارتقا یافته ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌ها می‌شود. اگرچه همین پیشرانه در ترددهای شهری پاسخگوی نیازهای خانواده‌ها خواهد بود اما در سفرهای طولانی‌مدت و با حضور تمامی سرنشینان و صندوق‌عقب پر شاهد افت قدرت و توان خودرو خواهید بود که سبقت‌گیری‌ها را به امری خطرناک تبدیل می‌کند. همچنین بنا بر تجربه به دست آمده در کوییک و ساینا، این پیشرانه در دورهای بالا صدای بسیار زیادی تولید می‌کند که راننده و سرنشینان را کاملاً کلافه خواهد کرد. امیدواریم عایق‌بندی کابین سهند بهتر از خودروهای قبلی سایپا و پارس خودرو باشد.

قیمت بالا

فعلاً سهند پارس خودرو راهی بازار نشده اما پیش‌فروش آن با موعد تحویل شهریور و مهر ۱۴۰۳ و با پیش‌پرداخت حدود ۲۲۸ میلیون تومان صورت می‌پذیرد. با عنایت به قیمت کارخانه حدود ۴۰۵ میلیون تومانی اطلس که در واقع مدل هاچبک سهند به شمار می‌رود، انتظار داریم قیمت سهند نیز در همین حوالی باشد. این در حالی است که قیمت اطلس در بازار حدود ۶۱۰ میلیون تومان است هرچند این قیمت تعدیل خواهد شد. از طرف دیگر قیمت کارخانه و بازار ساینا S به ترتیب حدود ۳۳۵ و ۴۵۷ میلیون تومان اعلام شده و قطعاً سهند از این خودرو گران‌تر خواهد بود. پلتفرم، قوای محرکه و قطعات مشترک فراوان با تیبا و ساینا باعث می‌شود توجیه قیمت بالاتر سهند برای برخی افراد سخت باشد. در واقع این خودرو تنها نسخه‌ای ارتقا یافته از ساینا با ویژگی‌های مثبت و منفی مشابه آن به شمار می‌رود و بسیاری از افراد ترجیح خواهند داد همان مدل‌های قبلی با قیمت ارزان‌تر را بخرند. جهت آگاهی از جدیدترین قیمت روز خودرو می‌توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.

جمع‌بندی

معرفی و تولید خودروهایی همچون سهند به خوبی گویای وضعیت صنعت خودروی ماست؛ اما متأسفانه همین خودرو که حتی قبل از ورود به بازار نیز فرسنگ‌ها فاصله با محصولات مدرن دنیا دارد با قیمتی در بازار حضور خواهد یافت که بسیاری از افراد توانایی خریدش را ندارند. در مجموع باید گفت سهند پارس خودرو تنها نسخه‌ای ارتقا یافته از تیبا و ساینا با همان مزایا و معایب مشترک است و نباید انتظار خودرویی جدید و متفاوت را داشته باشید. تنها مزیت واقعی این خودرو همان طراحی ظاهری و داخلی بهتر خواهد بود هرچند کیفیت متریال بکار رفته چنگی به دل نمی‌زند. امیدواریم در آینده محصولاتی مدرن، ایمن، کم‌مصرف و پاک‌تر برای خریداران تولید شوند…

میانگین امتیازات ۳ از ۵

از مجموع ۲ رای



[ad_2]

Source link

امتیاز دهید post
‫0/5 ‫(0 نظر)