[ad_1]

یکی از کانسپت های جالب پورشه که به خط تولید راه نیافت ۹۸۴ است که در صورت تولید می‌توانست رقیب قابل‌توجهی برای مزدا میاتا باشد.

این خودروی مفهومی اواخر دهه ۸۰ میلادی ساخته شد یعنی زمانی که بازار رودسترهای کوچک هنوز حجم خریداران امروزی را نداشت. این خودرو در صورت تولید می‌توانست مزدا MX-5 جدید را شکست دهد اما در نهایت این‌گونه نشد. پورشه با شرکت اسپانیایی سئات در پروژه‌های مختلف دهه ۸۰ میلادی همکاری کرده بود که یکی از آن‌ها همین کانسپت ۹۸۴ با کابین دو نفره و طراحی پیشرانه وسط بود.

وزن پورشه ۹۸۴ به کمتر از ۹۱۰ کیلوگرم می‌رسید و ژرمن‌ها می‌خواستند آن را با قیمت ۱۴ هزار دلاری در سال ۱۹۸۷ عرضه کنند. قدرت حدود ۱۲۰ اسب بخار این خودرو نیز باعث می‌شد رقیبی مستقیم برای مزدا میاتا تولید شود. پروژه یاد شده اولین بار بر اساس پیشرانه ۴ سیلندر آب‌خنک بکار رفته در نسل اول سئات ایبیزا شکل گرفت اما پس از آنکه اسپانیایی‌ها عقب کشیدند پورشه یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت هوا خنک را روی ۹۸۴ نصب کرد.

ظاهراً ژرمن‌ها در حال توسعه یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت جدید برای این خودرو بودند و قرار شده بود از همین پیشرانه در یک هواپیمای کوچک هم استفاده شود. طراحی پورشه ۹۸۴ کاملاً ا مدل‌های ۹۲۸ و ۹۴۴ الهام گرفته و کابین آن تقریباً از مدل ۹۴۴ گرفته شده بود. در حقیقت چنین طرحی برای دهه ۸۰ میلادی کاملاً مدرن به نظر می‌رسید و اکثر جزئیات آن در محصولات بعدی پورشه بکار رفت.

با توجه به میزان موفقیت مزدا میاتا از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۸۹ و دستیابی به فروش بیشتر از ۱ میلیون دستگاهی در طول این سال‌ها، شاید پورشه با ۹۸۴ می‌توانست چنین چیزی را تکرار کند. زمانی که پورشه یک رودستر پیشرانه وسط با قیمت نسبتاً مناسب را در سال ۱۹۹۷ و با نام باکستر عرضه کرد این خودرو سریعاً به پرفروش‌ترین محصول تاریخش تبدیل شد. البته بعدها شاسی بلندهای کاین و ماکان این عنوان را به خود اختصاص دادند. باید اذعان کرد دنیا نیازمند خودروهای اسپرت ارزان‌قیمت و سبک‌وزن است. اگر پورشه ۹۸۴ در اواخر دهه ۸۰ میلادی تولید می‌شد شاید این خودروساز هم‌اکنون بجای شاسی بلندهای لوکس و گران‌قیمت با مدل‌های اسپرت ارزان‌تر مشهور شده بود. شاید هم هر دو!

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲ رای



[ad_2]

Source link

امتیاز دهید post
‫0/5 ‫(0 نظر)