[ad_1]
بیوک در عصر جدیدی از طراحی خودروها قرار دارد. در مقاله پیش رو میخواهیم بهصورت اجمالی تحولات رخ داده در این برند آمریکایی را بررسی نماییم.
بیوک طراحی کل محصولات خود را تغییر داده و از جدیدترین سبد محصولات در بین تمامی برندها سود میبرد؛ اما تاریخچه بهینهسازی طراحی خودروهای این شرکت به سالها قبل بازمیگردد. در سال ۲۰۱۸ بود که رندرها و اسکچ های اولیه از خودروی جدید بیوک منتشر شد و نهایتاً شاهد رونمایی از کانسپتی به نام وایلدکت بودیم. اولین خودروی برقی بیوک تا سال ۲۰۲۵ عرضه نخواهد شد اما هماکنون میتوانیم ایدهای مشخص از ظاهر شاسی بلندهای آتی این خودروساز را داشته باشیم. آنچه ک به عنوان یک تمرین طراحی داخلی در تیم طراحی بیوک ثبت شده بود چشم نائب رئیس طراحی جهانی جنرال موتورز آقای مایکل سیمکو را گرفت و او تیم بیوک را به ادامه راه تشویق کرد. یک مدل گلی توسعه یافت و نام خودرو هم وایلدکت انتخاب شد.
قرار بود این پروژه بیشتر توسعه یابد و در همین اثنا توجه فردی دیگر یعنی مارک روس رئیس جنرال موتورز به آن جلب شد. او اظهار داشت این خودرو به حدی زیباست که نباید با دنیا به اشتراک گذاشته شود. کانسپت بیوک وایلدکت برقی در می ۲۰۲۲ و به عنوان یک کوپه ۲+۲ لوکس به جهانیان معرفی شد. این خودرو قرار نبود راهی خط تولید شود اما عناصر طراحی آن به عنوان زبان طراحی شاسی بلند جدید بیوک در نظر گرفته میشود. همین موضوع درباره محصولات برقی جدید بیوک نیز صدق میکند.
اما اولین خودرو از کل سبد محصولات بیوک که به پیشرانه درونسوز مجهز است باید بهصورت موقتی بهروز میشد. بیوک انکور GX مدل ۲۰۲۴ اولین خودرویی است که از عناصر طراحی وایلدکت سود میبرد که از جمله آنها میتوان به نمای لو و لوگوی مینیمال اشاره کرد. خودروی جدید بیوک انویستا ۲۰۲۴ اولین محصولی بود که کاملاً از وایلدکت الهام گرفت چراکه این خودرو به همراه کانسپت موردبحث توسعه یافت. همچنین در روزهای اخیر نسخه بهروز شده از شاسی بلند کامپکت انویژن ۲۰۲۴ پدیدار شده که دارای دماغهای تیز، چراغهای جلو در ارتفاع بالا و لوگوی نصب شده روی بدنه است. محصول بعدی شاسی بلند سه ردیفه انکلیو است که به معنی پایان بهروزرسانی سبد محصولات بیوک با پیشرانههای بنزینی خواهد بود و این دگرگونی امسال تکمیل خواهد شد.
اما سال ۲۰۲۵ برای بیوک آغاز عصر برقی سازی است. اولین محصول برقی این برند که قرار است سال آینده ظاهر شود همچنان از زبان طراحی مشابه وایلدکت بهره خواهد برد. باب بونیفیس مدیر طراحی جهانی بیوک میگوید خودروهای برقی نیازمند تنظیمات بیشتر هستند اما زبان طراحی کلی این خودروساز ادامه خواهد یافت. برخی تغییرات واضح اعمال خواهند شد. همانطور که میدانید کف تخت این دسته از خودروها باعث ایجاد فضای بیشتر در کابین میشود.
همچنین طراحی بدنه خودروی برقی بیوک به گونهای انجام خواهد شد که آیرودینامیک بهتری داشته باشد. جلوپنجره سنتی این برند نیز ضرورتاً طراحی مشابه مدلهای درونسوز را نخواهد داشت. البته دماغه خودرو همچنان به عنوان یک بیوک طراحی خواهد شد. هرچند بافت جلوپنجره بسته خواهد شد تا جلوپنجره همچنان شخصیت خاص خود را به نمایش بگذارد. ایجاد تمایز خودروهای برقی نسبت به نمونههای درونسوز در ۱۰ سال قبل اهمیت داشت یعنی زمانی که خودروهای برقی تازه تولید شده بودند و خودروسازان باید پیام جدیدی را به بازار منتقل میکردند؛ اما هماکنون خودروهای برقی زیادی وجود دارند و نیازی به ارائه طرحهای عجیب و خاص نیست. در واقع مدیر بیوک ترجیح میدهد خودروی بدون آلایندگی این شرکت مشابه سایر محصولاتش باشد.
استودیوی طراحی بیوک روی خودروهای دیگری از جمله شاسی بلندهای کامپکت و میان سایز جدید کار میکند و البته برنامههای برای تولید مجدد سدان ها وجود ندارد. شاید این طرحها هرگز وارد خط تولید نشوند اما روی محصولات آتی تأثیرگذار خواهند بود. بیوک گروه کوچکی از خبرنگاران را برای بررسی مرکز طراحی جدید جنرال موتورز در میشیگان دعوت کرده است. بر اساس مشاهدات، چهار استودیوی طراحی در مجموعهای یکپارچه وجود دارد و هر خودروی جدیدی که طراحی میشود باید بررسی و تائید نهایی را پشت سر بگذارد.
مدیر جنرال موتورز قبلاً گفته که به دنبال احیای بیوک است. مارک روس قبلاً در این برند کار کرده و پدر او نیز جزو مدیران ارشد بیوک بوده است. روس خاطرنشان میسازد از احیای بیوک و رشد فروش آن هیجانزده است. او میگوید روند رو به رشد بیوک امری شخصی و لذتبخش خواهد بود. امروز حدود ۷۰۰ نفر در مرکز طراحی جدید جنرال موتورز کار میکنند و البته کارکنان این برند برخی کارهای هنری نیز را نیز انجام میدهند. در این مرکز اولین کانسپت دنیا یعنی بیوک Y جاب سال ۱۹۳۸ نیز دیده میشود. این کانسپت را هارلی ایرل طراحی کرده و تیم طراحی جنرال موتورز و بیوک امیدوار است یکبار دیگر روح خلاقیت و نوآوری در شرکت زنده شود.
[ad_2]
Source link
Recent Comments