[ad_1]

باوجود اظهارات پرتعداد افراد مختلف مرتبط با شهرداری تهران، هنوز هیچ خودروی برقی برای حدمات تاکسی عمومی، پلاک نشده است.

برای مردم ایران، کمبود برق تابستان و زمستان، دایمی شده است. ظاهرا، احداث نیروگاه‌های جدید متناسب با نیاز شبکه سراسری، انجام نمی‌شود. فعلا بازار کشور و شرایط تامین انرژی الکتریکی، برای پذیرش آزمایشی نمونه‌های وارداتی از خودروهای برقی مشکل خاصی ندارد؛ اما قبل از ورود گسترده‌ی مدل‌های الکتریکی، باید برای نصب جایگاه مخصوص شارژ، توسعه زیرساخت توزیع برق و رفع کمبود نیروگاه‌ها اقدام کرد.

شکی نیست که خیابان‌های ایران و خصوصا تهران، هنوز آمادگی لازم برای به خدمت گرفتن خودروهای تمام الکتریکی را ندارند. در پایتخت، صرفا چند ایستگاه شارژ به صورت نمادین ساخته شده و از سویی دیگر، کمبود برق تولیدی توسط نیروگاه‌ها، ۴ تا ۵ ماه سال اتفاق می‌افتد. با این شرایط، واردات تاکسی برقی، اقدامی کاملا نمایشی و تبلیغاتی به نظر می‌رسد.

مشخصات سایپا زامیاد 24 بنزینی + مقایسه با سایر خودروها
وانت زامیاد بنزینی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳ لیتر مصرف سوخت دارد. در مدل دیزلی زامیاد برای ۱۰۰ کیلومتر، ۹ لیتر گازوئیل مصرف می‌شود.

آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران، صرفا به دلیل مصرف سوخت بسیار زیاد خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو یا موتورسیکلت‌های CG نیست. در زمستان، بخش عظیمی از آلودگی شهری به دلیل مصرف بی‌رویه‌ی گاز توسط سیستم‌های گرمایش خانگی ایجاد می‌شود. در رتبه‌ی سوم منابع تولید آلودگی هوا، نیروگاه‌ها هستند که برای کمک به حفظ فشار گاز مورد نیاز مصارف خانگی، گازوئیل و مازوت برای تولید برق مصرف می‌کنند.

چانگان کیوآن A05 سایپا نمای اصلی
چانگان A05 یک خودروی پلاگین هیبرید ۱۲ هزار دلاری با مصرف سوخت ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

از مجموع سه عاملی که ذکر شد، به وضوح می‌توان نتیجه گرفت واردات خودروهای برقی، حتی با تعداد بالا، تاثیر چندانی بر آلودگی شهرهای ایران نداشته باشد. در روزگاری که خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید، مصرف سوخت بسیار کمتر از تولیدات سایپا و ایران خودرو دارند؛ پافشاری بر ورود تاکسی‌های برقی ساخت چین، عجیب به نظر می‌رسذ. از سویی دیگر، واردات پیشرانه‌های پرمصرف موتورسیکلت‌های CG از چین، متوقف نمی‌شود. این نوع موتورسیکلت که اتفاقا مورد تایید سازمان‌های مرتبط با استاندارد چین نیستند و مخصوص ایران تولید می‌شوند، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد یک خودروی ایرانی، آلودگی هوا دارند.

تاکسی جک برقی JAC

دیگر نکته‌ی جالب، عدم تخصیص پلاک تاکسی برای اندک خودروهای برقی وارد شده برای خدمات عمومی در تهران است. امروز علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران، با قرائت متن تذکرش خطاب به شهردار تهران اعلام کرد:

همانطور که مستحضرید مدیریت شهری در سال گذشته در سه مرحله اقدام به رونمایی از تاکسی‌های برقی کرد. در آذرماه سال گذشته از ۸۸ خودرو آریزو برقی که رنگ‌های مختلفی داشت در حضور شهردار تهران و وزیر صمت رونمایی شد. در دی‌ماه سال گذشته نیز در محل سازمان تاکسیرانی از ۱۹۸ خودروی جک برقی که رنگ سیاه داشتند، رونمایی شد و نکته قابل توجه این است که این خودروها یا پلاک نداشتند و یا پلاکشان شخصی بود و پلاک تاکسی نداشتند.

برخلاف مصوبه شورای عالی ترافیک که قرار بود رنگ خودروهای برقی آبی فیروزه‌ای باشد، شاهد رونمایی از خودروهای رنگی هستیم. در اسفندماه سال گذشته نیز از تعداد خودروهای برقی وارداتی چین رونمایی شد که رنگش با رنگ مصوب همخوانی نداشت. شهرداری هنوز در مورد نحوه خدمات پس از فروش اقدامی نکرده و شرکت خودروساز صاحب صلاحیت را نیز معرفی نکرده است. حتی یک خودروی برقی هم موفق به دریافت پلاک تاکسی نشده و نکته اینکه کماکان یارانه دولتی از محل ماده ۱۲ و شورای اقتصاد تعیین تکلیف نشده است و فقط وعده ورود خودرو برقی داده شده و هنوز شواهد و گزارشی از عملکرد اجرایی این مصوبه مشخص نیست.

 با صحبت، سخنرانی و بازدید مشکل حمل و نقل درون شهری حل نمی‌شود. حتی به دلیل عدم پیگیری نوسازی تاکسی‌ها مدت‌هاست که سمند سورن به عنوان تنها خودروی مناسب تاکسی وارد چرخه حمل‌ونقل نشده و نوسازی متوقف شده است. هنوز وزارت کشور در مورد ون‌های اهدایی نیز اقدامی انجام نداده و شهرداری هم پیگیری‌هایش به نتیجه نرسیده و این در حالی است که قرار بود با بودجه اختصاص داده شده نوسازی ون‌ها انجام شود که نشده است که امیدواریم شهردار تهران پاسخگوی این موارد و مطالبات باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۱ رای



[ad_2]

Source link