[ad_1]

اولیور بلوم مدیرعامل فولکس‌واگن در اظهاراتی قابل‌تأمل گفت این خودروساز نمی‌تواند با برندهای چینی عرضه کننده خودروهای برقی رقابت کند.

رقابت با عرضه‌کنندگان خودروهای برقی چینی کار راحتی نیست و کافی است این موضوع را از مدیرعامل فولکس‌واگن بپرسید. مدیر ارشد این برند آلمانی در مصاحبه با رسانه‌ها اظهار داشته است در حال حاضر توانایی رقابت با چینی‌ها در بخش خودروهای برقی را ندارد. فولکس‌واگن مدت‌ها عنوان پرفروش‌ترین برند خودروساز در چین را در اختیار داشته اما سال قبل این عنوان را به بی وای دی واگذار کرد. برند چینی بی وای دی هم خودروهای پلاگین هیبریدی و هم برقی تولید می‌کند اما عرضه خودروهای درون‌سوز را متوقف کرده است.

بی وای دی که از حمایت‌های وارن بافت نیز برخوردار است سال قبل تسلا را نیز از نظر فروش خودروهای برقی کنار زد هرچند ایلان ماسک ادعا می‌کند در سه‌ماهه ابتدایی امسال چینی‌ها را مغلوب ساخته است. با کاهش فروش خودروهای سنتی در چین، برندها تلاش می‌کنند با تمرکز بیشتر روی خودروهای برقی سهم بیشتری را به خود اختصاص دهند. فولکس‌واگن با همکاری شرکای چینی خود همچنان خودروهای درون‌سوز را تولید می‌کند و البته خودروهای بدون آلایندگی آن در مقایسه با بی وای دی سهم نسبتاً کمی دارند.

رقابت فشرده در بازار خودروهای برقی چین تأثیر زیادی روی صنعت خودرو داشته است. بلومبرگ ماه پیش گزارش داد تسلا به دنبال کاهش تولید خود در کارخانه شانگهای است و این برند آمریکایی با فشار بی‌سابقه‌ای از جانب برندهای چینی که خودروهای برقی مجهز و ارزان‌قیمت عرضه می‌کنند مواجه شده است. چینی‌ها با محصولات ارزان‌قیمت خود اکثر برندهای مطرح و باسابقه جهانی را کنار زده‌اند. گروه‌های تجاری و قانون‌گذاران آمریکایی درباره احتمال نفوذ چینی‌ها به بازار این کشور هشدار داده‌اند هرچند برخی اقدامات جهت جلوگیری از این کار صورت گرفته است. کمیسیون اروپایی نیز به دنبال بررسی این موضوع است که آیا خودروسازان چینی به خاطر یارانه‌های دولتی از مزیت‌های غیرمنصفانه برخوردار هستند یا خیر. در صورت اثبات این امر اروپایی‌ها تعرفه‌های جدیدی روی واردات این خودروها وضع خواهند کرد. ایلان ماسک اوایل امسال درباره خودروسازان چینی گفته بود:

اگر موانع تجاری تثبیت شده‌ای وجود نداشته باشد آن‌ها اکثر برندهای دیگر را شکست خواهند داد. چینی‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های مشاوره‌ای فعال در حوزه خودرو خاطرنشان می‌سازد:

هیچ‌کسی نمی‌تواند با قیمت محصولات بی وای دی رقابت کند. هیئت‌مدیره‌های خودروسازان آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در حالت شوک قرار دارند.

نکته جالب اینکه کشور استرالیا که فاقد برندی مطرح در سطح جهان است درهای خود را روی خودروهای چینی گشوده و چینی‌ها نیز از این فرصت حداکثر استفاده را می‌کنند. نیسان و هوندا در ژاپن با خطر برندهای برقی ساز چینی مواجه هستند و به دنبال همکاری با یکدیگر برای تولید خودروهای برقی مشترک خواهند بود. رئیس هوندا می‌گوید:

خیزش برندهای جدید سریع‌تر و قوی‌تر شده است. شرکت‌هایی که نتوانند به این تغییرات واکنش نشان دهند از بین خواهند رفت.

فورد نیز اعلام کرد از همکاری با دیگر رقبا برای کاهش هزینه‌های تولید خودروهای برقی استقبال می‌کند و جنرال موتورز نیز اظهارات مشابهی را بیان کرد. هر دو خودروساز از رشد برندهای چینی ابراز نگرانی کرده‌اند. فولکس‌واگن نیز اعلام کرده شاید با برند فرانسوی رنو برای تولید انبوه خودروهای برقی همکاری کند. مرد شماره یک فولکس‌واگن می‌گوید این خودروساز نباید انتظارات فضایی و غیرواقعی برای رقابت با چینی‌ها داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای



[ad_2]

Source link