[ad_1]

در یک مسابقهٔ درگ، پیشرانهٔ V8 همی سنتی سریع‌تر خواهد بود یا V6 توربوشارژ مدرن؟ رقابت آکورا MDX تایپ S و دوج دورانگو پاسخ این سؤال را خواهد داد.

دوج دورانگو خودرویی بسیار سالخورده است که در زمان دایملر کرایسلر توسعه پیدا کرد. نسخهٔ حاضر در این درگ، از نوع R/T است که از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 تنفس طبیعی همی استفاده می‌کند. این موتور ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد که از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ZF به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. از سوی دیگر، زیر کاپوت MDX تایپ S یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو قرار گرفته است که با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور، کمی ضعیف‌تر از رقیب آمریکایی است.

البته آکورا با وزن ۲۲۲۲ کیلوگرم، بیش از ۱۰۰ کیلوگرم از دورانگو سبک‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود. همچنین برخلاف دورانگو که بر پایهٔ پلت‌فرم محرک عقب شکل گرفته، MDX روی پلت‌فرم محرک جلو ساخته شده که البته با سامانهٔ چهارچرخ محرک SH-AWD آکورا همراه است. انتقال نیرو هم در اینجا توسط یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که توسط خود هوندا توسعه پیدا کرده و در جورجیای آمریکا تولید می‌شود.

آکورا علیرغم قدرت کمتر، به لطف وزن سبک‌تر و البته قوای محرکهٔ مدرن‌تر، به‌راحتی دورانگو R/T را مغلوب می‌کند و ظرف ۱۴.۲ ثانیه ۴۰۰ متر را طی می‌کند درحالی‌که رقیب آمریکایی این کار را در ۱۴.۸ ثانیه انجام می‌دهد. بین دو خودرو همچنین مسابقات رولینگ از سرعت ۵۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت هم انجام شد اما نتیجه تفاوت نداشت و بازهم کراس‌اوور ژاپنی پیروز شد. البته اگر در این رقابت بجای دورانگو R/T نسخهٔ SRT با پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری و ۴۷۵ اسب بخار قدرت حضور داشت نتیجه بسیار متفاوت می‌شد. این نسخه با قیمت ۷۶,۵۹۰ دلار، از لحاظ قیمت به MDX تایپ S نزدیک‌تر است درحالی‌که دورانگو R/T قیمت بسیار ارزان‌تری از رقیب ژاپنی دارد.

مقایسه مشخصات فنی

دوج دورانگو R/T آکورا MDX تایپ S
پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 ۳.۰ لیتری V6 توربو
قدرت ۳۶۰ اسب بخار ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۵۳۰ نیوتن متر ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۳۵ کیلوگرم ۲۲۲۲ کیلوگرم
قیمت ۵۲,۸۶۵ دلار ۶۹,۳۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳ رای



[ad_2]

Source link