[ad_1]
نسل جدید تویوتا ۴رانر با پیشرانههای چهار سیلندر بنزینی و هیبریدی، حداکثر ۳۲۶ اسب بخار قدرت و نسخهٔ آفرودی جدید تریلهانتر از پاییز پیش رو راهی بازار خواهد شد.
سرانجام پس از پانزده سال، تویوتا نسل جدید شاسیبلند آفرودی فورانر را معرفی کرده است. همانطور که انتظار میرفت، این خودرو بر اساس پیکاپ تاکوما ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دارد تا جایی که بخش جلویی خودرو کاملاً با همتای پیکاپ یکسان است. بااینحال، فورانر جدید حالا به شاسیبلندی سه ردیفه تبدیل شده تا در بازار ایالاتمتحده با نسل جدید لندکروزر پرادو که بهصورت دو ردیفه عرضه میشود همپوشانی پیدا نکند.
فورانر ۲۰۲۵ پیشرانههای خود را هم از تاکوما قرض گرفته است که شامل یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو در نسخههای معمولی و هیبریدی میشود. این پیشرانه در نسخهٔ بنزینی معمولی مثل تاکوما ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این اعداد در نسخهٔ هیبریدی به ۳۲۶ اسب بخار و ۶۳۰ نیوتن متر افزایش میابد. انتقال نیرو در هردو نسخه توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت میگیرد اما در نسخهٔ هیبریدی موتور الکتریکی در این گیربکس ادغام میشود.
فورانر در نسخههای محرک عقب، چهارچرخ محرک پارت تایم و چهارچرخ محرک فول تایم قابل خریداری خواهد بود که هردو از گیربکس کمکی دو سرعته بهره میبرند اما نسخههای چهارچرخ محرک به دیفرانسیل لغزش محدود خودکار مجهز هستند درحالیکه در نسخههای مخصوص آفرود، قفل دیفرانسیل الکترونیکی هم برای محور عقب ارائه میشود تا تواناییهای خودرو را ارتقاء ببخشد. یکی دیگر از ویژگیهای فورانر برخورداری از آنتیرول بار قطع شونده در جلو است که مشابه آن را در پرادو دیده بودیم و باعث افزایش انعطاف چرخها در آفرود میشود.
تویوتا همچنین برای شاسیبلند جدید خود قفل دیفرانسیل مرکزی را هم در نظر گرفته است که برای تیپ لیمیتد سفارشی خواهد بود اما در تیپ پلاتینوم بهصورت استاندارد ارائه میشود. فورانر جدید برای جای دادن سه ردیف صندلی، به میزان قابلتوجهی بزرگتر از نسل قبلی شده و حالا ۴,۹۵۰ میلیمتر طول و ۱,۹۷۶ میلیمتر عرض دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۴۴ میلیمتر است. این اعداد افزایشی ۱۱۹ میلیمتری در طول، ۵۱ میلیمتری در عرض و ۶۱ میلیمتری در فاصلهٔ محوری را نسبت به قبل نشان میدهد. در همین حال، ظرفیت یدک کشی فورانر از ۲۲۷۰ کیلوگرم قبل به ۲۷۲۰ کیلوگرم افزایش پیدا کرده که برابر با پرادو است.
بااینوجود، به دلیل اوورهنگهای کشیدهتر، زوایای حمله و فراری این شاسیبلند به ترتیب به ۳۲ و ۲۴ درجه کاهش پیدا کرده است درحالیکه این اعداد در نسل قبلی ۳۳ و ۲۶ درجه بودند. اتفاق مهم دیگر در نسل جدید فورانر، ارائهٔ نسخهٔ جدیدی بنام تریلهانتر است که برای خزیدن از روی صخرهها و آفرود سنگین طراحی شده است. این نسخه با ویژگیهایی مثل اسنورکل (ورودی هوا در کنار ستون A سمت سرنشین)، باربند، جلوپنجرهٔ برنزی، LED نواری ۵۰ سانتیمتری روی سپر، کمکفنرهای ۲.۵ اینچی، اینورتر ۲۴۰۰ واتی، صفحات محافظ فولادی، ریلهای محافظ رکاب و لاستیکهای ۳۳ اینچی آلترین تویو کانتری، در آفرود توانمندتر از نسخههای TRD Pro خواهد بود. این نسخه فقط با پیشرانه هیبریدی عرضه میشود.
مثل دیگر شاسیبلندهای آفرودی تویوتا، فورانر هم به سیستم ارتقاءیافتهٔ مالتیترین مجهز است که تنظیمات مختلفی را برای مسیرهای خاکی، شنی و گلی ارائه میکند. علاوه بر این، در این خودرو کرال کنترل هم وجود دارد که بهعنوان یک کروز کنترل آفرود با سرعت پایین عمل میکند. در همین حال، تویوتا پکیج ایمنی Safety Sense 3.0 خود را هم بهصورت استاندارد در تمام تیپهای فورانر ارائه میکند که شامل دستیار فعال رانندگی، سیستم تشخیص عابر پیاده، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری میشود.
در داخل فورانر ۲۰۲۵ شاهد همان کابین تاکوما هستیم که در تیپهای پایه با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۸ اینچی و صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی ارائه میشود اما در تیپهای بالاتر این نمایشگرها به ترتیب به ۱۴ اینچی و ۱۲.۳ اینچی ارتقاء پیدا میکنند. لوکسترین تیپ این خودرو هم پلاتینوم نام دارد که با تجهیزات کاملی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، کمپرسور هوای داخلی، بلندگوی قابل جابجایی روی داشبورد و… ارائه میشود. در پشت خودرو نیز میتوان شیشهٔ عقب را پایین آورد که ویژگی بسیار مفیدی برای دسترسی به صندوق بار خواهد بود. فعلاً قیمت نسل جدید فورانر اعلام نشده است ولی میدانیم که فروش این شاسیبلند جدید از پاییز امسال آغاز خواهد شد.
[ad_2]
Source link
Recent Comments